Biuro Karier
Politechniki Lubelskiej

Naucz się mówić o sobie językiem korzyści

Chcę Ci dziś pokazać, że język korzyści jest użyteczny nie tylko w sprzedaży, ale też może być narzędziem do… budowania pewności siebie. Zapożyczając niektóre elementy języka korzyści i trenując je w mówieniu o… sobie samej – możesz wzmocnić samoświadomość mocnych stron, a pośrednio również wiarę w swoje możliwości oraz pewność siebie. Jako że język korzyści koncentruje się na kliencie i tym, co dla niego ważne – w podejściu, o którym piszę, Ty sama będziesz dla siebie klientem. Jesteś ciekawa, w jaki sposób? Zapraszam do czytania!


Czym jest język korzyści i po co się go stosuje?

Jest to technika wykorzystywana w sprzedaży. Składa się z wielu elementów, które – połączone ze sobą – mają wskazać wartość i korzyść dla klienta i przekonać go do danej oferty. Język korzyści skupia się mocno na potrzebach klienta. Na tym, jakie chce mieć rezultaty. I właśnie to jest sednem w stosowaniu tej techniki.

Kluczowe jest tutaj – obok przekazania najważniejszych informacji – wskazanie pozytywnych aspektów oferty, koncentracja na mocnych stronach, użyteczność przymiotów produktu. Celem użycia tej techniki jest przekonanie klienta do oferty. Do tego, że warto. Że jest mu potrzebna.

Aby sprawnie posługiwać się językiem korzyści, potrzebujesz:
a. doskonale znać ofertę, którą prezentujesz,
b. świetnie orientować się w tym, jakie potrzeby ma klient,
c. być przekonaną do tego, co mówisz.

Teraz zostawmy już aspekt sprzedażowy. Nie o nim jest ten artykuł. Skupmy się na Tobie.

Jak język korzyści może wspierać Twoją pewność siebie?

Chcę przekonać Cię do tego, że język korzyści możesz wykorzystać do wzmocnienia swojej pewności siebie: poprzez identyfikację swoich mocnych stron, przegląd i analizę doświadczeń i osiągnięć, dotarcie do swoich potrzeb i motywacji, a także sprecyzowanie celów.

Aby skutecznie posługiwać się tym narzędziem w rozwijaniu pewności siebie, potrzebujesz:
a. znać siebie, swoje silne strony: zdolności, umiejętności, kompetencje, wiedzę, a także docenić swoje doświadczenia i sukcesy,
b. być świadomą swoich potrzeb i wartości,
c. być przekonaną o tym, że… możesz. Że osiągniesz. Że masz potencjał i możliwości. Że dasz radę.

Po co Ci język korzyści?

  • Po to, by wzmocnić swoją wiarę w siebie, zaufanie do siebie. By się bardziej akceptować i doceniać.
  • By zwiększyć swoją pewność siebie w sytuacjach szeroko rozumianej autoprezentacji, np. na rozmowie kwalifikacyjnej, przy staraniu się o awans czy podwyżkę, przekonywaniu do swoich racji.
  • By znać bardzo użyteczne narzędzie – które po prostu się przydaje (nawet przy negocjacjach z dziećmi).
  • Naucz się posługiwać językiem korzyści

Język korzyści ma wiele charakterystyk, ale tu skupmy się na tych, które są ważne z punktu widzenia naszego tematu.

Weź dużą kartkę (lub kilka kartek) i długopis. Będziesz miała, co pisać ;) Zapraszam Cię do tego, byś zebrała, przeanalizowała i opowiedziała o sobie językiem korzyści.

Możesz to zrobić, korzystając z tych wskazówek:
1. Cecha – zaleta – korzyść

Cechy: Ważna tu będzie znajomość Twoich kluczowych cech, umiejętności, doświadczeń, które Cię czegoś nauczyły czy Twoich sukcesów (mogą być zawodowe, jak i pozazawodowe). Wypisz wszystko, co przychodzi Ci do głowy.
Zalety: Dlaczego, to jest dobre i wartościowe? Dlaczego jest dla Ciebie użyteczne?
Korzyści: Co masz z tego, że taka jesteś, masz swoje umiejętności, nauczyłaś się określonych rzeczy i osiągnęłaś wysokie rezultaty? Co mają z tego inni?

2. Twoje potrzeby & 3. Twoje wartości

  • Wypisz kluczowe dla Ciebie wartości: sfery życia czy sposoby funkcjonowania… wszystko to, co ma dla Ciebie znaczenie. Wypisz ich na przykład 8. Zastanów się następnie, jakie potrzeby wiążą się z nimi.
  • Znając swoje potrzeby i wartości – możesz określić, jakie działania są dla Ciebie niezbędne, aby je zrealizować. Stąd możesz wyjść do postawienia dobrych dla siebie, wartościowych celów, które będą wyrazem tego, co dla Ciebie ważne, co zaspokaja Twoje potrzeby.
  • Pewność siebie wiąże się z tym, że człowiek wie, czego chce. Co jest dla niego ważne, o co chce zawalczyć i czego bronić, a także dokąd zmierza.

4. Obietnica

Namaluj sobie w wyobraźni swoją wizję idealną zrealizowanych celów, wykorzystanych szans i możliwości. Niektórzy nie widzą sensu wyobrażania sobie swoich marzeń – twierdząc, że to strata czasu. Tylko, że to właśnie ci, którzy dokładnie widzą oczami wyobraźni to, czego pragną – częściej tam dochodzą. Dzięki temu, że doskonale znają swój cel. Poza tym… To, co widzisz w swoich marzeniach dużo mówi o Tobie.

Może niektórzy tego się boją?

Warto mieć wizję tego, co chce się zrealizować. Z bardzo pragmatycznego powodu: ona pomaga w działaniu. Po prostu. Pewność siebie jest o działaniu!

5. Miej na uwadze swoje emocje

Przyjrzyj się temu, co czujesz podczas różnych doświadczeń. Pobądź ze swoimi emocjami.

Jeśli spróbujesz przeanalizować swoje mocne strony, wartości, potrzeby itd – poprzyglądaj się temu, jak to jest mieć takie zalety. Co czujesz, kiedy myślisz o swoich poszczególnych wartościach oraz potrzebach: czy radość, czy niedosyt, czy smutek, czy jeszcze coś innego.

Co Ci to mówi?

Kiedy przyjrzysz się swoim emocjom (bardzo często pochowanym gdzieś głęboko tak, by nie dać im wiele uwagi) – być może będziesz mogła wyciągnąć z tego jakieś wnioski. Spróbuj. Emocje sygnalizują nam bardzo ważne rzeczy! Kiedy masz już te elementy…
Dysponujesz doskonałym materiałem, by zacząć opowiadać o sobie językiem korzyści. Napisz teraz – opierając się na wszystkim, co zgromadziłaś – odpowiedź na pytanie:
„Kim jesteś i jaka jest Twoja historia?” To dobre pytanie. Daje Ci możliwość, byś opowiedziała to, co dla Ciebie ważne. Posłuż się językiem korzyści.

Podsumowując

Język korzyści to użyteczne narzędzie do tego, by wpłynąć na zmianę myślenia klienta.

Możesz skorzystać z jego elementów, by zmienić myślenie o sobie: by wzmocnić swoje zasoby, uporządkować doświadczenia, nazwać mocne strony, przyjrzeć się swoim potrzebom i wartościom, a nawet postawić sobie cele. Samoświadomość, którą rozwiniesz dzięki temu, może być dużym wsparciem dla Twojej pewności siebie.

Agnieszka Żmuda
psycholog, coach kariery, rekruter
blog Psychologicznie o rozwoju zawodowym
https://www.psychologicznieorozwoju.pl/

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki LubelskiejPOWR.03.05.00-00-Z036/17