Kariera i praca w spektrum autyzmu. Raport "Autyzm w pracy"
Wśród kluczowych wniosków z raportu znaleźć można m.in. wyniki ankiety oraz cenne wskazówki:
- 62% Polaków wierzy, że osoby autystyczne są w stanie pracować zawodowo, a 63% deklaruje gotowość do zatrudnienia osoby w spektrum jako pracodawca. Jak jednak pokazują realia, za chęciami nie zawsze podążają świadomość i wiedza o tym, jak ważne są pewna elastyczność i indywidualne podejście do pracowników (nie tylko neuroatypowych).
- 40% ankietowanych dostrzega, że neuroróżnorodność wzbogaca zespół, a 65% tych, którzy mieli doświadczenia we współpracy z osobami w spektrum, ocenia je pozytywnie. Autorzy raportu próbują odpowiedzieć na pytanie, jak ten wynik ma się do wciąż obecnych w środowisku uprzedzeń i stereotypów dotyczących osób w spektrum autyzmu.
- Osoby w spektrum mogą wnosić do zespołów wyjątkowe kompetencje: ponadprzeciętną koncentrację, precyzję, nieszablonowe myślenie i dużą odporność na monotonię. Warto jednak pamiętać, że nie każdy będzie odznaczał się dokładnie tymi cechami, bo jest to kwestia indywidualna.
- Niemal 90% badanych deklaruje otwartość na współpracę z osobami autystycznymi, ale ponad połowa zauważa, że takie osoby wciąż są stygmatyzowane w miejscu pracy.
„Gdyby realna skala neuroatypowości była znana, mówilibyśmy już tylko o predyspozycjach, nie zaburzeniach. Szufladkowanie nie brzmi jak dobry pomysł, ale umiejętność wyłapania wzorców to ważna cecha managera” — podkreśla w raporcie Szymon Słowik, ekspert w zakresie zarządzania zespołami w branżach marketingu i IT.
Raport zawiera nie tylko liczby i badania, ale także praktyczne wskazówki dla pracodawców oraz przykłady dobrych praktyk z firm takich jak EY Polska, Accenture, czy IBM. Eksperci z fundacji i firm dzielą się doświadczeniem w budowaniu inkluzywnego środowiska pracy, w którym każdy — bez względu na sposób myślenia czy postrzegania świata — ma szansę w pełni wykorzystać swój potencjał.